σχολικό κολατσιό, σνακ

Ιδέες για υγιεινό σχολικό κολατσιό!

Βρισκόμαστε μια ανάσα πριν από την έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς, όπου γονείς και μαθητές βρίσκονται σε μια διαρκή προετοιμασία των όσων θα χρειαστεί να οργανώσουν  ώστε η έναρξη να τους βρει έτοιμους!

Τι γίνεται όμως με το σχολικό κολατσιό; Υπάρχει αντίστοιχη οργάνωση και για αυτό ή καταλήγουν οι περισσότεροι να επιλέγουν από το κυλικείο του σχολείου ότι τύχει;

Το σχολικό κολατσιό διαδραματίζει σπουδαίο ρόλο για ένα μαθητή διότι είναι αυτό που παρέχει σημαντικά θρεπτικά συστατικά που χρειάζεται το σώμα του. Γι’ αυτό και δίνουμε ιδιαίτερη αξία σε αυτό, ώστε η κατανάλωση του να αποτελέσει μια υγιής και ισορροπημένη διατροφική συνήθεια.

Αρχικά να εξηγήσω γιατί είναι σημαντικό να μην το παραλείπουμε! Έχει βρεθεί ότι η κατανάλωση του σχετίζεται με καλύτερη συγκέντρωση, βελτιωμένη διάθεση, περισσότερη ενέργεια και μεγαλύτερη απόδοση στις δραστηριότητες (πχ αθλητισμός, μελέτη). Επιπλέον η κατανάλωση κολατσιού βοηθάει στην καλύτερη κατανομή της ποσότητας των θερμίδων που προσλαμβάνει ένας μαθητής συνολικά στα υπόλοιπα γεύματα του μέσα στην ημέρα, κάτι που από μόνο του φαίνεται ότι συμβάλλει σε σωστότερη ρύθμιση μεταβολικών παραμέτρων του οργανισμού (γλυκόζη αίματος, χοληστερόλη, τριγλυκερίδια) και πιθανόν στον καλύτερο έλεγχο του σωματικού βάρους.

Νομίζω ότι αυτά από μόνα τους αποτελούν ισχυρό κίνητρο για να το εντάξει κανείς!

Τι μπορεί να εντάξει λοιπόν ένας μαθητής σαν ενδιάμεσο σνακ όσο βρίσκεται στο σχολείο;

Είναι σημαντικό για όσους επιμελούνται το σχολικό κολατσιό των παιδιών τους να φροντίζουν μερικές βασικές λεπτομέρειες. Να είναι φτωχό σε αλάτι, μέτριο σε λίπος, να έχει επάρκεια σε πρωτεΐνη, να είναι πλούσιο σε υδατάνθρακες (και κυρίως σύνθετους), να περιέχει επίσης φυτικές ίνες, βιταμίνες και ασβέστιο. Πως γίνονται όλα αυτά; Εξασφαλίζοντας διατροφική ποικιλία στις επιλογές του κολατσιού καθημερινά. Κι αυτό το τονίζω, γιατί πολύ συχνά συναντώ γονείς που είτε από έλλειψη χρόνου είτε από συνήθεια, μένουν σε μια το πολύ δύο επιλογές κολατσιού για το παιδί τους στο σχολείο με αποτέλεσμα μακροπρόθεσμα εκείνο να το βαριέται ή να το παραλείπει και τελικά να επιστρέφει στο σπίτι μετά το σχολείο πεινασμένο και να διαχειρίζεται τα επόμενα γεύματα του με πολύ διαφορετικό τρόπο.

Η ποικιλία λοιπόν είναι το κλειδί! Και αν κρίνω και από τη δική μου κόρη, ένα δεύτερο κλειδί είναι και η ρουτίνα, η οποία δίνει ασφάλεια στα παιδάκια ειδικά μικρότερων ηλικιών. Τι εννοώ με αυτό; Να γνωρίζουν ότι μια μέρα πχ το κολατσιό τους θα είναι γλυκό, μια μέρα θα είναι αλμυρό, μια μέρα θα είναι «ελεύθερο» κοκ… αυτό από μόνο του εξασφαλίζει την ποικιλία, γευστικά και ποιοτικά, και παράλληλα τα βοηθά να μην το βαριούνται και να το καταναλώνουν με λαχτάρα, από το να είναι πχ κάθε μέρα τοστ, που γνωρίζω ότι αποτελεί μια εύκολη λύση, αλλά συνάμα λίγο βαρετή μακροπρόθεσμα.

Ας δούμε λοιπόν μερικές προτάσεις για υγιεινό κολατσιό στο σχολείο για τους μαθητές που ξεκινάνε σύντομα τη νέα τους σχολική χρονιά:

  • Ξεκινώ με το σάντουιτς/τοστ! Αναμενόμενο μεν, αλλά πάμε να το εξελίξουμε ένα βήμα ακόμα. Το σάντουιτς/τοστ, μπορεί να αλλάξει σημαντικά σε γεύση αν αλλάξουμε το ψωμάκι που θα επιλέξουμε ή αν τροποποιήσουμε κάθε φορά τα υλικά που θα χρησιμοποιήσουμε. Γι’ αυτό, μην μένεις σε ένα απλό τυποποιημένο λευκό ψωμί του εμπορίου και μόνο. Υπάρχουν εξαιρετικές επιλογές με σπόρους, με σουσάμι, με ρίγανη, με ελιά, με λιαστή ντομάτα, αν ψάξεις λίγο καλύτερα. Και σε φούρνους αρκετές φορές, αλλά και συσκευασμένα για όσους δεν έχουν άλλη επιλογή. Το ψωμί είναι η βάση! Και επίσης μπορεί να γίνει αραβική ή τορτίγια ή κουλούρι Θεσσαλονίκης μερικές φορές, αλλάζοντας ξανά την γεύση και την αίσθηση του κολατσιού στους μικρούς μας φίλους. Πάμε και στο εσωτερικό τώρα! Με τι θα μπορούσαμε να γεμίσουμε ένα σάντουιτς;
    • Για αυτούς που αγαπούν την αλμυρή γεύση, το τυρί αποτελεί μια καλή επιλογή. Το τυρί μπορεί να αλλάζει αναλόγως και των υπολοίπων συστατικών πχ να είναι κίτρινο τυρί συνδυασμένο με άπαχη γαλοπούλα και λαχανικά, να είναι λευκό τυρί συνδυασμένο με λαχανικά (ντομάτα/αγγουράκι) και ελιά, να είναι λευκό τυρί (τύπου μοτσαρέλα) με λίγο πέστο βασιλικού και λαχανικά! Το τυρί πάντα αποτελεί μια καλή βάση, όπως επίσης καλή βάση αποτελεί και το αυγό που ξέρετε πόσο πολύ αγαπώ. Το αυγό μπορεί να συνδυαστεί όμορφα με λαχανικά (ωμά ή ψητά), μπορεί να συνδυαστεί με αβοκάντο ή να ψηθεί σαν ομελέτα με ψιλοκομμένα λαχανικά της αρεσκείας του παιδιού και να μπει στο εσωτερικό ενός σάντουιτς.
    • Για όσους από την άλλη αγαπούν την γλυκιά γεύση, το σάντουιτς μπορεί να «μεταλλαχτεί» εύκολα σε γλυκό! Άπλωσε σε κάθε φέτα ψωμιού ταχίνι ή ταχίνι με μέλι ή φυστικοβούτυρο ή αμυγδαλοβούτυρο και συνόδευσε με αποξηραμένα φρούτα για ευκολία (ή φρέσκα) και ξηρούς καρπούς ή σπόρους.
  • Άλλη πολύ ωραία ιδέα για σχολικό κολατσιό αποτελούν οι σπιτικές πίτες ή τα σπιτικά κέικ με αγνά και προσεγμένα υλικά. Το διαδίκτυο έχει κατακλυστεί με εναλλακτικές συνταγές γλυκών που έχουν φτιαχτεί με λιγότερη ζάχαρη (έως και καθόλου), με λιγότερο βούτυρο (έως και καθόλου) και μια δοκιμή από ότι θεωρείς ότι πιθανόν θα αρέσει στο παιδί σου αρκεί για να σε πείσει. Το βασικό στοιχείο «κλειδί» είναι να αποφύγεις ένα συσκευασμένο τυποποιημένο κέικ/κρουασάν/σφολιάτα του εμπορίου, που αποτελεί ένα σνακ κακής ποιότητας για πολλούς γνωστούς λόγους. Για να το πετύχεις αυτό χρειάζεται να πειραματιστείς λίγο στην κουζίνα σου μέχρι να καταλήξεις σε 1-2 συνταγές που θα αποτελέσουν μετέπειτα ρουτίνα για την εβδομάδα σας, στα σχολικά σνακ. Μέχρι να καταλήξεις ωστόσο σε αυτές τις συνταγές, μην ξεχνάς το παστέλι και το χαλβά σε διάφορες γεύσεις που υπάρχουν ήδη έτοιμα σε ατομικές συσκευασίες και αποτελούν μια καλή εναλλακτική γλυκού που θα σου λύσουν τα χέρια.
  • Μην ξεχάσω να υπενθυμίζω τα φρέσκα φρούτα και τους ξηρούς καρπούς που αποτελούν σταθερή αξία, εύκολη και γρήγορη λύση για τις μέρες που ο χρόνος πιέζει και η οργάνωση μπορεί να μην πάει όσο καλά θα ήθελες.

 

Καλή σχολική χρονιά σε όλους τους μαθητές!

Και όσο για μας τους γονείς να υπενθυμίσω ότι αποτελούμε το παράδειγμα για τα παιδιά μας, μη ζητάμε να φροντίζουν τη διατροφή τους χωρίς να βλέπουν κι εμάς τους ίδιους να φροντίζουμε για τη δική μας διατροφή.